pijl

Wat is conversie en hoe verbeter ik deze?

Verbeter de conversie van uw site. Uw website kan veel bezoekers trekken maar dat heeft weinig waarde als u ze niet omzet naar klanten.

Met conversie op online gebied bedoelen we de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Dit wordt in absolute aantallen maar veelal in percentages uitgedrukt. De conversie indicator is een goede manier om de effectiviteit van een website te meten. Het is een manier om de ROI (Return on Investment) te bepalen en is dus eigenlijk een waardevollere indicator dan alleen het aantal bezoekers op een website. Uw site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig waarde als er geen rekening gehouden is met manieren om conversie te realiseren.

Harde conversie

Harde conversie is een vorm van conversie die direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Denk aan omzet in de vorm van een online bestelling. Er is hierbij sprake van een klant, niet van een lead.

Zachte conversie

Zachte conversie is een vorm van conversie die niet direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat, maar wel indirect. Denk aan manieren die ervoor zorgen dat iemand in tweede instantie een aankoop doet. Bijvoorbeeld als men zich voor een e-mail nieuwsbrief heeft ingeschreven en naar aanleiding van een nieuwsbrief een aankoop doet. Of na het aanvragen van een brochure of bepaalde manier van contact leggen.

Manieren om zachte conversie opnemen in een  website biedt interessante mogelijkheden omdat het een laagdrempelige manier is om potentiele klanten te werven. Het is een manier om leads te verzamelen die vervolgens met behulp van direct marketing of acquisitie van leads naar klanten omgezet kunnen worden. Op basis van ervaring worden er vaak waarden aan zachte conversies toegekend. Door te meten en daarin een historie op te bouwen, kan er steeds beter een schatting gedaan worden van de gemiddelde conversie en omzet per zachte conversie. Ook kan het rendement op basis van de conversie en het testen en bijsturen van verschillende zaken geoptimaliseerd worden.

Het is dus verstandig om goed na te denken over welke manieren van zachte en harde conversies er moeten komen, welke doelstelingen aan elke conversie toegewezen worden, hoe en wanneer het gemeten wordt en hoe de conversie verbeterd kan worden.

10 tips voor conversie optimalisatie

In het artikel '10 redenen om uw website te verlaten' deelden we al tips die tevens aandachtspunten zijn voor het optimaliseren van de conversie. Dat geldt ook voor de SEO tips in een ander artikel. Hieronder volgen nog een aantal tips die verde bijdragen aan conversie optimalisatie:

  1. Meerdere landingspagina's creëren
  2. Externe links in apart tabblad laten openen
  3. Goede balans van harde en zachte conversies die uitnodigen om te klikken
  4. Plaats de belangrijkste CTA's boven de vouw
  5. Gebruik de juiste kleuren (rood en oranje zijn meest gebruikte kleuren) en vormen (knop/link) voor CTA's
  6. Gebruik weinig woorden voor een CTA die actiegericht zijn (bv. 'Bestel hier' of ' Vraag nu aan')
  7. Gebruik verschillende CTA's (vorm/tekst/plek) die naar hetzelfde doel leiden (verschillende routes die naar Rome leiden) 
  8. Geloofwaardigheid tonen m.b.v. keurmerken, referenties, etc.
  9. Minimaliseren van advertenties en widgets
  10. Geen pop-ups gebruiken

Meer conversie items

20 mei

Zo maakt u van een websitebezoeker een vaste klant

Voor bedrijven die streven naar online succes, staat conversie-optimalisatie centraal. Het omzetten van een websitebezoeker naar een klant of lead, kan zo makkelijk zijn. Haal het maximale uit uw bezoekers door conversie optimalisatie, ook wel conversie ratio optimalisatie (CRO) genoemd, toe te passen.

26 nov

Een krachtige call-to-action button

Een call-to-action spoort uw bezoekers aan om iets te gaan doen op uw site. Wij leggen u uit wat een call-to-action precies is en hoe u een krachtige call-to-action button maakt. Zonder call-to-action zal uw bezoeker niet het pad doorlopen dat u wilt.

11 jan

12 Tips om de website conversie te verhogen

Met conversie overtuig jij de bezoeker om een aankoop te maken bij jouw webshop of website. Maar hoe kan jij je conversie verhogen? In deze blog zijn 12 tips gegeven over hoe jij je website kan verbeteren om de conversieratio te verbeteren.

18 jun

Wat is conversie en hoe verbeter ik deze?

Met conversie op online gebied bedoelen we de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Uw site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig waarde als er geen manieren zijn om bezoekers om te zetten naar klanten.

09 apr

10 redenen om uw website te verlaten

Vaak investeert men veel tijd en geld aan het genereren van traffic (bezoekers) naar een website. Er wordt echter niet altijd even veel aandacht besteedt aan het behouden van bezoekers dan wel het voorkomen dat deze de website verlaten. De kans bestaat dan dat alle moeite voor niks is geweest. In dit artikel geven we een aantal tips om dat te voorkomen.

02 jan

De belangrijkste webdesign trends voor 2018

Als we het hebben over het ontwerp van een website, gaat het niet alleen over een leuke uitstraling. De trends die we in dit artikel delen, hebben óók effect op de prestaties en conversie. Natuurlijk is het van belang dat je zelf tevreden bent over het design van jouw website, maar eigenlijk is een functioneel en passend design veel belangrijker omdat dat leidt tot het beoogde doel. Bovendien valt er over smaak niet te twisten.

20 nov

Wanneer moet ik een nieuwe responsive website laten maken

Er was een tijd dat het prima was dat een website niet meer dan een online visitekaartje of brochure van een organisatie was. Een website ging dan ook makkelijk tien jaar mee. De noodzaak om een website te vernieuwen was er alleen als de inhoud van een brochure veranderde.