Wanneer u software beheert die zo compleet is als WordPress, is het van fundamenteel belang om de verschillen tussen de concepten van migratie, bugfixes en upgrade te kennen.
Het gebruik van een verouderde versie van software kan veel beperkingen met zich meebrengen: aangepaste ontwikkelingen die opnieuw moeten worden bewerkt op nieuwe versies, het toevoegen van nieuwe modules is onmogelijk, een versie die niet voldoet aan nieuwe wetgeving (bijv.: AVG), ondersteuning die niet langer gegarandeerd is, of terugkerende onderhoudskosten.
Vaak is het in deze gevallen dan ook noodzakelijk om een inventarisatie te maken van de te gebruiken versie van de software. Maar bovenal is het belangrijk om de verschillen tussen het updaten, updaten en migreren van de software te begrijpen.
Wat is een update (patch of update)?
Geen enkel webapplicatie, programma of besturingssysteem is perfect. Daarom is het vaak nodig om tussentijds aanpassingien te doen. Soms zijn de aanpassingen zelfs essentintieel omdat de veiligheid in gevaar is. Een update is meestal een bugfix die wordt opgelost in een "patch" versie van de software (WordPress 5.1.x) en verwijst meestal naar het corrigeren van fouten (bijv. vertaling, code, etc.) of van regressies.
Een "update” is een kleine herziening van de software (bijvoorbeeld: wijziging van WordPress versie 5.1 naar versie 5.2). Bij een update van Office 365 blijft het Office 365. Deze evaluatie wordt zowel uitgevoerd om de software als geheel te optimaliseren, om fouten of problemen die de werking onderbreken te corrigeren, als om nieuwe functies toe te voegen.
Wij proberen kleine aanpassingen vaak onder service te verhelpen. Echter kan het voorkomen dat dit verrekend wordt als het een specifieke wens is voor u.
Wat is een upgrade?
Een upgrade is een grote herziening van de software (bijvoorbeeld: wijziging van WordPress versie 4.x naar 5.x of van PHP 5.4 naar PHP 7). Hierbij gaat het om een nieuwere versie van de software of webapplicatie. Je moet dus denken aan een upgrade van Windows 8 naar Windows 10.
Het stelt u in staat om over te schakelen van een "standaard" versie (de versie die wordt verkregen door het downloaden van de software) naar een hogere versie op het gebied van innovatie, moderniteit en prestaties.
Daarom kan deze stap leiden tot upgradekosten.
Wat is een migratie?
Het migratieproces, daarentegen is meer een "verhuizing" van inhoud tussen twee versies. Dit is een complexe uitvoering, omdat het gaat om de overgang van de versie van de software die wordt gebruikt om alle inhoud in een winkel op te slaan naar een meer geschikte of verbeterde en vernieuwde versie, of het nu gaat om hetzelfde systeem of een nieuwe omgeving.
Dit impliceert tevens een begrip van "onomkeerbaarheid", vanwege de scheiding van gegevens van de technische context van de creatie (bijvoorbeeld het herontwerp van een winkel).
En ook de noodzaak om de broncode en specifieke ontwikkelingen (vervanging van bepaalde modules en thema's, patches, aanpassingen, etc ) aan te passen.
Wat zijn de redenen om uw webwinkel te upgraden of te migreren?
Er zijn vele redenen voor deze verandering:
- De softwareversie wordt niet langer onderhouden of beveiligd;
- De softwareversie voldoet niet langer aan de verwachtingen en praktijken op het gebied van technologische prestaties, ergonomie of positionering (SEO) en u wilt profiteren van geoptimaliseerde en/of nieuwe functies;
- De softwareversie voldoet niet aan een wettelijke bepaling;
- De softwareversie is geen garantie voor de duurzaamheid of het succes van het e-commerce project;
- De softwareversie is verouderd of onbruikbaar.
Website bijwerken, upgraden of migreren
Het kan voorkomen dat u een update of upgrade wilt laten uitvoeren. U kunt bij ons een website laten maken. Met een onderhoudscontract voeren wij updates voor u uit. Mocht het noodzakelijk zijn om een upgrade uit te voeren dan nemen wij de gevolgen met u door. Hier kunnen problemen naar voren komen en kosten mee gemoeid gaan om deze op te lossen. Mocht u een website willen upgraden? Neem dan contact met ons op.