Google consent V2 MODE
Gericht blijven adverteren met Google Consent Mode V2
Sinds maart 2024 zijn adverteerders verplicht om de privacy voorkeuren van hun bezoekers bij te houden. Dit biedt voor de bezoeker meer veiligheid over hun online privacy. Hun gegevens kunnen zonder toestemming niet meer gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Dit kan het adverteren gaan bemoeilijken.
Voor adverteerders is het belangrijk om bij te blijven bij deze ontwikkeling zonder dat dit invloed heeft op het adverteren.
Wij hebben onderzocht wat de impact is op Google Ads en waarom ook u het straks moet gaan gebruiken. Ook vertellen wij wat er gebeurd als dit niet geïmplementeerd wordt.
Wat is Google Consent Mode V2
Al enkele jaren is het verplicht om een cookiemelding te geven op een website. Nu is het alleen verplicht om een expliciete keuze te geven dat de persoonlijke gegevens en data gemeten mogen worden. Zonder deze toestemming zal Google deze gegevens niet meer gaan meten.
Google Consent Mode V2 is een geavanceerde functie binnen het scala aan diensten dat Google aanbiedt. Deze functie is bedoeld om de online privacy van bezoekers te beschermen. Consent Mode V2 werkt door de toestemming van gebruikers voor het gebruik van cookies en andere tracking voor advertentiedoeleinden te verzamelen en te verwerken.
Wanneer de cookiebanner van uw website gekoppeld is aan Google Consent Mode V2 ontvangt u alle data. Zonder de toestemming zal alleen de algemene data doorgestuurd worden en zal deze minder exact zijn. Het is dan niet te meten of iets geconverteerd heeft.
De gevolgen voor uw website-data met Google Consent Mode V2
Google Consent Mode V2 helpt bij het waarborgen van de persoonlijke gegevens van de bezoeker. Met Google Consent Mode V2 worden automatisch de trackingcodes van uw website aangepast op de voorkeuren van de bezoeker. Dit kan invloed hebben op de informatie die u tot uw beschikking heeft van de klant, zoals hoeveel klanten uw website bezoeken via een advertentie of welke advertentie het beste converteert.
Maar voor ons en u als websitebeheerder heeft Google Consent Mode V2 meer gevolgen. Mocht deze procedure niet nageleefd worden dan kunnen advertentieplatformen hiervoor gestraft worden. Uw advertenties kunnen worden opgeschort.
Meest gestelde vragen:
Is Google Consent Mode V2 verplicht op alle websites?
Op uw bestaande websites, maar ook op nieuwe websites is het implementeren van Google Consent Mode V2 verplicht. Als dit niet geïmplementeerd is worden er geen metingen gedaan, omdat het niet mogelijk is om te zien of gebruikers toestemming geven aan deze advertenties.
Zijn er ook alternatieven voor Google Consent Mode V2?
Er zijn alternatieven voor Google Consent Mode V2, maar deze alternatieve methodes moeten zich ook aan de regelgeving van persoonlijke gegevens houden. Wanneer uw website al gebruik maakt van andere Google services adviseren wij u om gebruik te maken van Google Consent Mode V2 aangezien het implementeren dan eenvoudiger is dan andere alternatieve methodes.
Hoe kunnen we data van gebruikers goed gaan bijhouden?
Dit zijn verschillende technieken om gegevens te verzamelen. Het verschil is waar de gegevens opgeslagen worden. Bij client-side tagging wordt de data op de server van de bezoeker van uw website verzameld en bij server-side tagging is dit andersom. De data wordt verzameld op uw server en vervolgens wordt het in een tagging platform geplaatst.
Waarom Google Consent Mode V2 implementeren op mijn website?
Wanneer de Consent Mode V2 op de juiste manier geïmplementeerd is, blijft Google uw website meten voor de nodige data en voldoet uw website ook aan de privacyregels van websitebezoekers. Dit zorgt er namelijk voor dat uw website voldoet aan de privacyregels van websitebezoekers, maar u krijgt zelf ook beter inzicht in de data van uw bezoekers.
Voldoe aan de wetgeving met datatracking
Blijf adverteren met Google Consent Mode V2
Werken met een Cookie Consent Management platform. Er zijn verschillende platforms hiervoor zoals CookieBot, CookieYes of Cookiefirst. Deze platformen kunnen ingezet worden om de website in overeenstemming te brengen met de cookiewetgeving.
Op deze platformen, die door Google gecertificeerd zijn, stellen wij een AVG-proef cookievermelding in voor uw website. Hier stellen wij in welke cookies en andere taggings mogen worden gebruikt op uw website.
Op Google Tag Manager of Google Analytics stellen we de instellingen in zodat de toestemming die elke bezoeker geeft geactiveerd worden en je zelf alleen die data ontvangt. Zo voldoet uw website aan de cookiewetgeving en daarnaast ontvangt u alle belangrijke trackinggegevens voor uw marketingcampagnes.