SEO staat voor Search Engine Optimization en dat betekent dat je jouw website zo inricht dat de website beter vindbaar is in verschillende zoekmachines. SEO is een lang proces en is niet iets wat in een dag werken klaar is. In deze blogs zijn enkele tips gegeven voor bedrijven en mensen die beginnen met een SEO-strategie.
Onderzoek naar zoektermen
Onderzoek op welke zoektermen je gevonden wil worden. Kijk hier kritisch naar, op veel zoektermen te vinden zijn klinkt erg verleidelijk, maar focus je eerst op enkele termen en breid je dan verder uit.
Kies een specifieke combinatie
Na het achterhalen op welke zoektermen je gevonden wil worden, is het handig om dit op een specifieke manier te combineren. Hierdoor heb je minder concurrentie van andere websites.
Als je focus bijvoorbeeld wil leggen op de zoekterm; ‘websitebouwer’ is het verstandig om het bijvoorbeeld unieker te maken door het volgende te gebruiken; ‘moderne websitebouwer’ of ‘Groningse websitebouwer’.
Content maken
Wanneer je zoektermen hebt bepaald, maak er dan op unieke content voor deze zoektermen. Verwerk in je content zoveel mogelijk jouw zoektermen met relevante teksten, waardoor je bezoekers je website kan vinden.
Blogs maken
Maken van blogs kan je bezoekersaantal ook laten stijgen. Verwerk in deze blogs relevante tips voor bezoekers. Volg hierbij goed wat de huidige trends zijn en probeer deze trends te voorspellen.
Niet kopiëren
Content schrijven kan wel lastig zijn, in het begin kan dit ook veel werk opleveren. Het schrijven van unieke content kan lastig zijn, maar kopieer nooit content van andere websites. Google is slim genoeg om dit te herkennen, en laat deze content niet zien op Google. Investeer dus genoeg tijd op je eigen content te schrijven.
Afbeeldingen
Gebruik van het maken van content ook unieke afbeeldingen. Wij raden aan om zoals bij de teksten unieke afbeeldingen te gebruiken en niet zomaar een afbeelding van een andere website te kopiëren.
Tekstenschrijver
Als je weet dat je geen goede schrijver bent, is het misschien rendabel om een externe partij in te huren, die unieke content creëert voor jouw website. Deze mensen zijn experts in het schrijven van teksten, waardoor je hoge kwaliteit content kan aanbieden.
Updates
Update je content regelmatig, volg de trends en volg een schema bij het posten. Plaats niet in één maand tijd 4 blogs en daarna 3 in een half jaar tijd. Balanseer dit uit, maak een goed doordacht plan.
Social media
Je zou haast denken dat social media niet belangrijk is voor SEO, maar dat is het juist wel. Plaats ook op je social mediakanalen updates van je blogs of andere artikelen. Door gebruikers die je blogs delen of likes, kan je een reactie van Google verwachten.
Snelheid
Investeren in een snelle hosting is noodzakelijk. Hoe sneller je website hoe beter het scoort op Google. En hoe groter de kans is dat de bezoeker blijft op je website. Niemand wil wachten op het laden van een website.
Linkbuilding
Door je website op verschillende andere websites te plaatsen creëer je linkbuilding, ook hierin is kwaliteit beter dan kwantiteit. Google herkent goede links en geeft hier een score aan. Je kan beter op één goede website staan dan tien slechte websites. De kwaliteit van linkbuilding is lastig te bepalen en daarom is hulp vragen van een ervaren marketeer geen verkeerde stap.
Google Search Console
Wanneer je SEO uitvoert is het niet altijd gemakkelijk om te bepalen als het succesvol is of niet. Je ziet pas na een lange tijd of je investering waard is of niet. Door Google ’s Search Console te gebruiken kan je bijhouden hoe je website scoort op Google op je gebruikte zoektermen. Je krijgt hierin je positie te zien en wanneer je gestegen of gedaald bent.
Technisch
Om goed te scoren op Google is het belangrijk dat je website of webshop technisch goed is. Een goedkope Wordpress website met een basis template is in de ogen van Google niet altijd goed genoeg. Een ervaren webbouwer kan een website SEO klaar opleveren, waardoor jij je hier geen zorgen over hoeft te maken.
Pagina’s
Ook bij de pagina’s is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Verwijder dus pagina’s die niet goed zijn of totaal niet relevant meer zijn. Google geeft niet alleen pluspunten maar ook minpunten aan websites. Door slecht bezoekende pagina’s te verwijderen kan het voorzorgen dat je een betere score ontvangt van Google.
Reactiesysteem en/of ratingsysteem
Bezoekers die een review of reactie plaats is een positieve update voor je website. Google neemt dit mee in jouw positie op Google. Je gebruikers creëert voor jouw unieke content en hier is Google gek op.
Geen idee waar je moet starten?
Bel of mail ons gerust als je na het lezen van deze blog er nog steeds niet uit komt. Wij helpen je graag met het starten van je SEO-campagne en ondersteunen jou zo lang het nodig is.