pijl

Hoe werkt Google Shopping

Wij hebben op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke mogelijkheden er voor Shopping kanalen zijn.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van zoekmachine advertenties. In Shopping kunt u uw producten uit uw webshop laten zien. Deze advertenties bestaan niet alleen uit teksten. U laat hier ook foto’s, beschrijvingen en prijzen van de producten zien. Shopping werkt niet zoals Google Ads op basis van zoekwoorden. U laad uw product feed in en Google bepaalt aan de hand van jouw feed, website en biedingen of uw producten getoond worden.



Hoe werkt Google Shopping?

In Google ziet u bovenin de verschillende tabbladen. Tussen ‘’alle’’ en ‘’afbeeldingen’’ in staat ‘’Shopping’’. Hier vindt u allerlei producten uit verschillende webshops. Deze producten zijn ook te filteren op bijvoorbeeld prijs, zo vindt de klant gelijk wie het product het goedkoopste verkoopt. Als u bijvoorbeeld ‘’witte sneakers’’ zoekt in Google, komen gelijk in de resultaten de aangeboden Shopping artikelen bovenaan te staan. De klant kan nu doorklikken naar de pagina van de webshop. 



Hoe zet u Google Shopping op?

Om te beginnen moet u een Shopping feed aanmaken in Google Merchant Center. Let er wel op dat deze moet voldoen aan de voorwaarden van Google Ads, deze zijn te vinden op de ‘’Google Shopping productspecificaties’’ pagina. Voor het inladen zijn er handige plugins of extensies te vinden die uw product feed doorsturen naar Google Merchant Center. Of u vraagt een programmeur om hulp. 

Vervolgens koppelt u uw Google Merchant Center aan uw Google Ads account. Dit doet u in Google Merchant Center onder ‘’settings’’ en vervolgens ‘’account linken’’ uw Ads account toe. Nu kunt u in Google Ads uw campagnes opzetten. Custom Website heeft veel ervaring met het opzetten van Google Shopping, dus vraag ons zeker om hulp als u er niet uitkomt.



Welke andere kanalen zijn er?

Er zijn drie soorten online kanalen waarop u uw producten kunt aanbieden, buiten uw webshop om:



1 Marketplaces

Dit zijn platforms als bol.com, Amazon en Fonq. Hier behaalt u een groter bereik dan via uw eigen webshop. Ook kunt u hier uw naamsbekendheid vergroten. Potentiële klanten zoeken steeds vaker naar producten op online marketplaces. 



2 Vergelijkingssites

Hier vallen Google Shopping, Kieskeurig en Tweakers onder. Hier kunnen consumenten uw producten vergelijken met andere webshops. Het zorgt er ook voor dat uw producten beter vindbaar zijn.



3 Verwijzingssites

Startpagina.nl is een verwijzingssite. Verwijzingssites verwijzen zoekende klanten naar uw webshop. Hierdoor bouwt u een betere vindbaarheid op. Dit helpt consumenten, omdat ze op één plek producten kunnen vinden die via andere sites verkocht worden. Het is een vorm van linkbuilding die er vooral voor zorgde een hogere rank in Google te krijgen.



Wilt u uw feed laten zien?

Wij bij Custom Website hebben naast Google Shopping ook ervaring met de andere online kanalen. Wij helpen u graag met het opzetten en kunnen u adviseren bij uw keuzes. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Of lees wat wij voor uw online marketing kunnen betekenen.

Meer marketing items

23 jul

De invloed van ChatGPT op ons eigen brein

Nu al een paar jaar wordt ChatGPT internationaal door ruim 100 miljoen mensen per maand gebruikt. ChatGPT kan alles schrijven wat wij maar kunnen bedenken. Het schrijven van verslagen, artikelen en het samenvatten van teksten. Maar geeft ChatGPT wel originele informatie en zijn de teksten te herkennen?

18 apr

Gebruik server side tagging voor accurate metingen

Er zijn voortdurende ontwikkelingen op gebied van online privacy en de aanpassingen in het gebruik van (third party) tracking cookies. Voorheen werd de data via de client-side verzameld. Maar deze is niet meer volledig. Server side tagging is de nieuwe methode waarmee we data verzamelen. Deze methode biedt een oplossing om gegevens te blijven verzamelen op een manier die toekomstbestendig en privacyvriendelijk is.

22 mrt

Maak je klaar voor Google Consent Mode V2

Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.

23 jan

Moet u linkbuilding uitbesteden

Als u in de SEO-branche zit, dan weet u dat linkbuilding een van de belangrijkste aspecten is om een website hoger in de resultatenpagina's van zoekmachines te krijgen. Maar wat gebeurt er als je geen tijd of middelen hebt om zelf aan linkbuilding te doen? Dat is waar outsourcing om de hoek komt kijken. In deze blogpost bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van uw linkbuilding, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over wat het beste is voor uw bedrijf.

22 dec

5 meest voorkomende linkbuildingfouten - en hoe ze te vermijden

Linkbuilding kan een lastige zaak zijn. Doe het goed en u zult een aanzienlijke toename van het verkeer en de zichtbaarheid van uw website zien. Doet u het echter verkeerd, dan kunt u meer kwaad dan goed doen. In deze blogpost overlopen we 5 van de meest voorkomende fouten bij linkbuilding - en geven we u enkele tips om ze te vermijden.

07 nov

On-Page Optimalisatie: Het wat, waarom en hoe

On-page optimalisatie is een van de belangrijkste, maar vaak verkeerd begrepen aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In zijn eenvoudigste vorm is on-page optimalisatie het proces van het optimaliseren van individuele webpagina's om hun positie in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren

14 sep

Het belang van linkbuilding

Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar de jouwe. Linkbuilding is belangrijk omdat het een van de vele factoren is die zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Linkbuilding kan een moeilijk en tijdrovend proces zijn, daarom kiezen veel mensen ervoor het uit te besteden aan een bureau of freelancer. 

13 jan

Hoe schrijf ik een klantcase

Klantcases zijn een goede manier om de content op uw website actief te houden voor Google, wat zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten. Daarnaast laten de cases aan uw bezoekers zien wat voor werk u levert en wekt het vertrouwen op. Wij hebben een aantal tips voor het schrijven van een case voor u op een rijtje gezet.

15 dec

Een goede landingspagina schrijven

Een landingspagina schrijven is niet zo simpel als u denkt. Er zijn veel punten waar u rekening mee moet houden om de bezoeker te stimuleren en om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Wij hebben de punten voor u op een rijtje gezet.

28 okt

Hoe kom ik hoger in Google?

Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.

28 sep

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

13 aug

Nieuw! Afbeeldingen in uw Google Ads

Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.

08 okt

6 Voordelen en nadelen van SEA

SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.

15 jun

Hoger in Google met deze 16 SEO-tips

Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.