pijl

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Google twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

Vandaag hebben we groot nieuws. Google heeft op zijn Webmaster Central blog aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Bovendien worden er twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" geïntroduceerd. Lees hiet wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

Wat is er veranderd?

In 2005 introduceerde Google het nofollow-kenmerk voor links die Googlebot niet zou moeten volgen. Nu is dit kenmerk voor het eerst fundamenteel gewijzigd. Google zal nofollow in de toekomst niet langer als een richtlijn beschouwen, maar als een hint. Tot nu toe werden nofollow-links strikt genegeerd door Googlebot, maar met deze wijziging kunnen ze mogelijk in aanmerking komen voor rangorde-doeleinden.

Bovendien zullen er twee nieuwe linkkenmerken bij komen die het nofollow-kenmerk zullen aanvullen, namelijk "gesponsord" en "ugc". Deze worden ook door Google behandeld als een hint en moeten in de volgende gevallen worden gebruikt:

  • rel = "gesponsord" moet worden toegevoegd aan links in het kader van advertenties, gesponsorde inhoud of soortgelijke overeenkomsten
  • rel = "ugc" is bedoeld voor links binnen door gebruikers gegenereerde inhoud, b.v. links in commentaarsecties of forumberichten

rel = "nofollow" moet nog steeds worden gebruikt voor links als u de gekoppelde pagina niet wilt onderschrijven of aanbevelen.

Volgens Google kun je ook meerdere attributen gebruiken voor een enkele link. U kunt bijvoorbeeld rel = "nofollow ugc" gebruiken voor links in het commentaargedeelte van uw blog die u niet wilt onderschrijven. Je kunt een infographic vinden die de verschillende gebruiksscenario's op moz.com samenvat.

Wat is de reden voor deze wijziging?

U vraagt ​​zich waarschijnlijk af waarom Google deze wijziging heeft aangebracht? Google legt in de officiële aankondiging uit dat ze de nofollow-links niet langer willen negeren, omdat de analyse van dergelijke links bijvoorbeeld kan helpen om onnatuurlijke linkpatronen aan het licht te brengen. Door rekening te houden met nofollow-links, kunnen ze ervoor zorgen dat dergelijke belangrijke informatie niet onopgemerkt blijft. Tegelijkertijd heeft u nog steeds de mogelijkheid om aan Google te signaleren dat bepaalde links minder zwaar moeten wegen. Met de twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" kunt u Google ook helpen de verschillende soorten externe links die u instelt beter te begrijpen.

nofollow en link spam

De aankondiging dat nofollow alleen als een hint voor rangorde-doeleinden zal worden behandeld, gaf aanleiding tot de vrees dat dit zou kunnen leiden tot een toename van linkspam, bijvoorbeeld in commentaarsecties. Google verwacht dit echter niet omdat de meeste blogs en soortgelijke platforms al manieren hebben om spam te detecteren (bijv. Moderatietools voor reacties).

Google wijst er bovendien op dat het behandelen van nofollow als een hint in de meeste gevallen geen invloed heeft op rankings. Google verwacht daarom niet dat de wijziging een significant effect zal hebben op de zoekresultaten. Het is slechts een middel om Google te helpen bij het beter verwerken van links bij het zoeken op internet.

Welke invloed heeft dit op uw website?

U hoeft niet direct alle alle nofollow-links op uw site te wijzigen. Google heeft expliciet verklaard dat dit niet nodig is omdat nofollow nog steeds wordt ondersteund. Voor de toekomst raadt Google aan om 'gesponsord' en 'ugc' te gebruiken. Veel SEO's zijn sceptisch over de verandering, omdat deze vooral Google ten goede lijkt te komen.

Webmasters hebben nu gewoon meer mogelijkheden om Google te informeren over wat voor soort link ze instellen. Google heeft echter ook aangekondigd dat nofollow vanaf 1 maart 2020 alleen wordt behandeld als een hint voor crawl- en indexeringsdoeleinden. Dus als u nofollow gebruikt voor interne links op uw website om te voorkomen dat bepaalde pagina's worden gecrawld en geïndexeerd, moet u overschakelen naar een andere methode (bijvoorbeeld robots.txt of metatags).

Meer marketing items

23 jul

De invloed van ChatGPT op ons eigen brein

Nu al een paar jaar wordt ChatGPT internationaal door ruim 100 miljoen mensen per maand gebruikt. ChatGPT kan alles schrijven wat wij maar kunnen bedenken. Het schrijven van verslagen, artikelen en het samenvatten van teksten. Maar geeft ChatGPT wel originele informatie en zijn de teksten te herkennen?

18 apr

Gebruik server side tagging voor accurate metingen

Er zijn voortdurende ontwikkelingen op gebied van online privacy en de aanpassingen in het gebruik van (third party) tracking cookies. Voorheen werd de data via de client-side verzameld. Maar deze is niet meer volledig. Server side tagging is de nieuwe methode waarmee we data verzamelen. Deze methode biedt een oplossing om gegevens te blijven verzamelen op een manier die toekomstbestendig en privacyvriendelijk is.

22 mrt

Maak je klaar voor Google Consent Mode V2

Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.

23 jan

Moet u linkbuilding uitbesteden

Als u in de SEO-branche zit, dan weet u dat linkbuilding een van de belangrijkste aspecten is om een website hoger in de resultatenpagina's van zoekmachines te krijgen. Maar wat gebeurt er als je geen tijd of middelen hebt om zelf aan linkbuilding te doen? Dat is waar outsourcing om de hoek komt kijken. In deze blogpost bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van uw linkbuilding, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over wat het beste is voor uw bedrijf.

22 dec

5 meest voorkomende linkbuildingfouten - en hoe ze te vermijden

Linkbuilding kan een lastige zaak zijn. Doe het goed en u zult een aanzienlijke toename van het verkeer en de zichtbaarheid van uw website zien. Doet u het echter verkeerd, dan kunt u meer kwaad dan goed doen. In deze blogpost overlopen we 5 van de meest voorkomende fouten bij linkbuilding - en geven we u enkele tips om ze te vermijden.

07 nov

On-Page Optimalisatie: Het wat, waarom en hoe

On-page optimalisatie is een van de belangrijkste, maar vaak verkeerd begrepen aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In zijn eenvoudigste vorm is on-page optimalisatie het proces van het optimaliseren van individuele webpagina's om hun positie in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren

14 sep

Het belang van linkbuilding

Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar de jouwe. Linkbuilding is belangrijk omdat het een van de vele factoren is die zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Linkbuilding kan een moeilijk en tijdrovend proces zijn, daarom kiezen veel mensen ervoor het uit te besteden aan een bureau of freelancer. 

13 jan

Hoe schrijf ik een klantcase

Klantcases zijn een goede manier om de content op uw website actief te houden voor Google, wat zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten. Daarnaast laten de cases aan uw bezoekers zien wat voor werk u levert en wekt het vertrouwen op. Wij hebben een aantal tips voor het schrijven van een case voor u op een rijtje gezet.

15 dec

Een goede landingspagina schrijven

Een landingspagina schrijven is niet zo simpel als u denkt. Er zijn veel punten waar u rekening mee moet houden om de bezoeker te stimuleren en om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Wij hebben de punten voor u op een rijtje gezet.

28 okt

Hoe kom ik hoger in Google?

Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.

28 sep

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

13 aug

Nieuw! Afbeeldingen in uw Google Ads

Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.

08 okt

6 Voordelen en nadelen van SEA

SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.

15 jun

Hoger in Google met deze 16 SEO-tips

Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.