Vandaag hebben we groot nieuws. Google heeft op zijn Webmaster Central blog aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Bovendien worden er twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" geïntroduceerd. Lees hiet wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.
Wat is er veranderd?
In 2005 introduceerde Google het nofollow-kenmerk voor links die Googlebot niet zou moeten volgen. Nu is dit kenmerk voor het eerst fundamenteel gewijzigd. Google zal nofollow in de toekomst niet langer als een richtlijn beschouwen, maar als een hint. Tot nu toe werden nofollow-links strikt genegeerd door Googlebot, maar met deze wijziging kunnen ze mogelijk in aanmerking komen voor rangorde-doeleinden.
Bovendien zullen er twee nieuwe linkkenmerken bij komen die het nofollow-kenmerk zullen aanvullen, namelijk "gesponsord" en "ugc". Deze worden ook door Google behandeld als een hint en moeten in de volgende gevallen worden gebruikt:
- rel = "gesponsord" moet worden toegevoegd aan links in het kader van advertenties, gesponsorde inhoud of soortgelijke overeenkomsten
- rel = "ugc" is bedoeld voor links binnen door gebruikers gegenereerde inhoud, b.v. links in commentaarsecties of forumberichten
rel = "nofollow" moet nog steeds worden gebruikt voor links als u de gekoppelde pagina niet wilt onderschrijven of aanbevelen.
Volgens Google kun je ook meerdere attributen gebruiken voor een enkele link. U kunt bijvoorbeeld rel = "nofollow ugc" gebruiken voor links in het commentaargedeelte van uw blog die u niet wilt onderschrijven. Je kunt een infographic vinden die de verschillende gebruiksscenario's op moz.com samenvat.
Wat is de reden voor deze wijziging?
U vraagt zich waarschijnlijk af waarom Google deze wijziging heeft aangebracht? Google legt in de officiële aankondiging uit dat ze de nofollow-links niet langer willen negeren, omdat de analyse van dergelijke links bijvoorbeeld kan helpen om onnatuurlijke linkpatronen aan het licht te brengen. Door rekening te houden met nofollow-links, kunnen ze ervoor zorgen dat dergelijke belangrijke informatie niet onopgemerkt blijft. Tegelijkertijd heeft u nog steeds de mogelijkheid om aan Google te signaleren dat bepaalde links minder zwaar moeten wegen. Met de twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" kunt u Google ook helpen de verschillende soorten externe links die u instelt beter te begrijpen.
nofollow en link spam
De aankondiging dat nofollow alleen als een hint voor rangorde-doeleinden zal worden behandeld, gaf aanleiding tot de vrees dat dit zou kunnen leiden tot een toename van linkspam, bijvoorbeeld in commentaarsecties. Google verwacht dit echter niet omdat de meeste blogs en soortgelijke platforms al manieren hebben om spam te detecteren (bijv. Moderatietools voor reacties).
Google wijst er bovendien op dat het behandelen van nofollow als een hint in de meeste gevallen geen invloed heeft op rankings. Google verwacht daarom niet dat de wijziging een significant effect zal hebben op de zoekresultaten. Het is slechts een middel om Google te helpen bij het beter verwerken van links bij het zoeken op internet.
Welke invloed heeft dit op uw website?
U hoeft niet direct alle alle nofollow-links op uw site te wijzigen. Google heeft expliciet verklaard dat dit niet nodig is omdat nofollow nog steeds wordt ondersteund. Voor de toekomst raadt Google aan om 'gesponsord' en 'ugc' te gebruiken. Veel SEO's zijn sceptisch over de verandering, omdat deze vooral Google ten goede lijkt te komen.
Webmasters hebben nu gewoon meer mogelijkheden om Google te informeren over wat voor soort link ze instellen. Google heeft echter ook aangekondigd dat nofollow vanaf 1 maart 2020 alleen wordt behandeld als een hint voor crawl- en indexeringsdoeleinden. Dus als u nofollow gebruikt voor interne links op uw website om te voorkomen dat bepaalde pagina's worden gecrawld en geïndexeerd, moet u overschakelen naar een andere methode (bijvoorbeeld robots.txt of metatags).