Voordelen van SEA
Snel resultaat
Met SEA kan je snelle resultaten verwachten. Je bent gemakkelijk online te vinden. Normaal gesproken kost het met SEO wat investering om bovenaan te komen, maar met SEA sta je altijd bovenaan bij de juiste doelgroep. Je ziet binnen een paar dagen al het verkeer naar je website stijgen, waarbij SEO deze stijging op lange termijn gebeurt.
Inzicht op de behaalde resultaten
Met SEO blijft het deels onduidelijk hoeveel bezoekers het creëert naar je website toe. Door gebruik van SEA te maken is het duidelijker hoeveel effect het heeft voor het verkeer naar je website. De resultaten van SEA zijn altijd te zien in de vorm van statistieken, waardoor het overzichtelijker is om te zien als je website profiteert van het gebruik van SEA.
Gerichter op je doelgroep
Door het gebruik van SEA kan je focussen op je doelgroep. Het is stuk makkelijker om resultaten te krijgen op de gewenste doelgroep die je wil bereiken. Het is mogelijk om online in te stellen welke soort bezoekers je advertenties zien. Hierdoor ontstaat er meer verkeer, maar wel verkeer die interesse hebben in jouw website.
Nadelen van SEA
Het is duurder
Het klinkt waarschijnlijk wel logisch, maar om op je gewenste zoekmachine helemaal bovenaan te staan is niet goedkoop. Je kan verwachten dat je met een SEA strategie meer moet betalen dan bij een SEO strategie. Je betaalt bij SEA voor elke klik naar je website. Hierdoor kan je marketingbudget snel op raken. Een goed budget is bij het gebruiken van SEA een aanrader.
Stopzetten is verlies
Waar SEO bekend staat als een lange termijn strategie, staat SEA bekend als een korte termijn strategie. Wanneer je stopt met SEA ben je niet meer online te vinden. Je krijgt dan waarschijnlijk direct minder verkeer. Je bestaande bezoekers kunnen je wel vinden, maar nieuwe bezoekers hebben daarentegen wel moeite met het vinden van jouw website. Door SEA krijg je op een korte termijn een extreme boost voor je website, maar wanneer je stopt verlies jij je boost onmiddellijk.
Plan SEA strategie opzetten kost veel tijd
Het is mogelijk om direct te beginnen met je SEA strategie, maar slim is het niet. Je moet onderzoeken welke termen je doelgroepen gebruiken en welke doelgroep(en) je wil aanspreken. Omdat het om heel veel geld gaat kan je niet zomaar beginnen met je strategie. Het opzetten van een goed doordacht plan is een vereiste.