15 valkuilen bij een eigen webshop beginnen
Je wilt eindelijk je eigen webshop beginnen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen. In deze blog zijn enkele tips & valkuilen verwerkt die je ondersteunen bij het starten van je eigen webshop.
Je wilt eindelijk je eigen webshop beginnen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen. In deze blog zijn enkele tips & valkuilen verwerkt die je ondersteunen bij het starten van je eigen webshop.
Plan
Om succesvol te zijn is het voor elk bedrijf noodzakelijk om een goed bedrijfsplan te hebben. In het verleden was het nog mogelijk om zonder een plan een bedrijf op te richten, maar tegenwoordig is er online zoveel concurrentie dat het noodzakelijk is om een goed bedrijfsplan op te zetten voordat je begint met je eigen webshop.
Weet wie je klanten zijn
Je hebt waarschijnlijk al zonder het uitvoeren van een onderzoek het gevoel dat je weet wat jouw doelgroep is. Dit kan hoogwaarschijnlijk kloppen, maar voer onderzoek uit en leer je klanten kennen. Veel starters weten niet wat zijn doelgroep is en kunnen daardoor ook niet inspelen op de behoeftes van deze klanten.
Leer je concurrenten kennen
Je klanten kennen is belangrijk, maar je concurrenten binnen de markt leren kennen is net zo belangrijk. Zoek de grootste concurrenten uit en onderzoek deze bedrijven. Je leert altijd nieuwe dingen en je weet wat je kan meenemen in het ontwikkelen van je eigen webshop.
Niet durven te investeren
Starters hebben vaak niet het budget om te investeren in een uitgebreide webshop, maar onderschatten dat een webshop het visitekaartje is van je bedrijf. Investeer in het begin genoeg in je webshop, je hebt er op lange termijn meer profijt van. Een bezoeker op je webshop ziet direct het verschil.
Veel te veel willen aanbieden
Bij het starten van een webshop wil je zoveel mogelijk aanbieden, maar een groot assortiment betekent niet direct extra omzet. De klant kan door het gigantische assortiment niet weten wat jou nou uniek maakt van de rest. Begin met een klein assortiment, vergaar je kennis binnen dit assortiment en lever kwaliteit op. Naarmate je dit assortiment goed kent, kan je assortiment uitbreiden.
Productpagina’s
De productpagina’s zijn je verkooppunten, maar toch zijn er veel bedrijven die teksten op deze pagina’s kopiëren en plakken. Investeer tijd in deze pagina’s maak ze uniek en goed leesbaar. Zet op deze pagina’s zoveel mogelijk informatie over de producten. Het is belangrijk dat er niet informatie mist over je producten.
Te rommelig webshop
Tijdens het maken van een webshop kan het dat het allemaal rommelig wordt. Veel starters willen zelfstandig een webshop maken, maar deze starters hebben niet altijd ervaring in het ontwikkelen van een webshop. Hierdoor is er kans dat een webshop rommelig kan worden. Het is belangrijk dat bezoekers zonder moeite door de webshop kan navigeren. Wanneer een bezoeker moeite heeft met zoeken naar knoppen of producten, verliest de interesse.
Informatie geven
Een bezoeker op je website wil duidelijkheid hebben. Geef duidelijk informatie over je bedrijf, zoals bedrijfsgegevens, hoe het bestelproces werkt en zoals eerdergenoemd de juiste productinformatie. Door het delen van deze gegevens krijgt de klant een gevoel van veiligheid.
Certificaten
Zoals eerdergenoemd wil een bezoeker het gevoel van veiligheid hebben, er zijn veel webshops online die niet eerlijk zijn en niet aan de afspraken houden. Bijvoorbeeld geen producten leveren, geen garantie bieden of langere levertijden hanteren dan aangegeven. Er zijn genoeg voorbeelden op te noemen. Een webshop die een Thuiswinkel waarborg certificaat heeft geeft al snel een veilig gevoel bij de bezoekers. Er zijn genoeg andere keurmerken of certificaten waarbij je kan aantonen dat je webshop veilig is voor de bezoekers.
Te weinig doen op social media
Social media is waar jij je klanten makkelijk kan benaderen of overtuigen om je website te bezoeken. Op deze platformen kan jij een extra stap zetten in je service, marketing of updaten van je klanten. Social media is een gratis marketingtool voor elk bedrijf, gebruik dit goed en je kan veel bezoekers omtoveren naar klanten en klanten omtoveren tot fans. Bepaal welke kanalen je wil gebruiken om je klanten te benaderen en maak voordat je start met je webshop deze pagina’s al aan. Plaats wel pas informatie op deze kanalen als je een plan hebt uitgewerkt.
Te weinig doen in online marketing
Zoals eerdergenoemd is social media een marketingstool die gebruikt kan worden om bezoekers te krijgen op je website, maar er zijn nog genoeg andere manieren om bezoekers te krijgen. De bezoekers moeten je webshop kunnen vinden en dat kan doormiddel van online marketing. Gebruik SEO of SEA om klanten te lokken naar je webshop en overtuig ze op je website om een aankoop te doen.
Klantenservice
Alleen het verkopen van je producten is niet alles van je bedrijf. Klantenservice kan op lange termijn veel opleveren voor een bedrijf. Creëer een serviceplan, waarin staat tot hoever je klanten helpt en wat je procedures zijn bij problemen. Het omtoveren van klanten naar fans is je doel met je klantenservice, maar ga hier niet te ver in. Een klant kan hier ook misbruik van maken.
Voorraadbeheer
Een juist voorraadbeheer is noodzakelijk, het opstarten van een webshop vraagt veel tijd. Daarom is het noodzakelijk dat je altijd je voorraad in kaart hebt. Je moet zonder problemen weten welke artikelen goed verkopen en welke minder. Je moet je voorraad goed in de gaten houden en op de juiste momenten de juiste producten inkopen.
Analyseren van de cijfers
Dit is niet het leukste werk voor de meeste mensen, maar wel noodzakelijk voor een succesvolle webshop. Bekijk alle cijfers die je kan krijgen voor je webshop. Waar gaan de meeste bezoekers heen, welke producten verkoop ik goed en welke minder goed. Zoek uit waarom dit zo is. Elk cijfer is handig in het proces van het ontwikkelen van je webshop. Lees dit altijd goed door en neem het mee in het ontwikkelproces.
Doe het niet alleen
Zoals je kan lezen wordt er veel gevraagd bij het starten van een webshop. Het zou niet vreemd zijn als je nog onbekend bent in veel van deze onderwerpen. Daarom is in dienst nemen van een extern bureau niet verkeerd. Bij het opstarten van je eerste bedrijf is het juist verstandig om zaken uit te besteden. Zoals het ontwikkelen van je webshop of het uitvoeren van je online marketing. Hierdoor kan jij de focus leggen op de bedrijfsprocessen.
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over een webshop of wil je er een laten ontwikkelen? Bel ons of stuur gerust een mail. Wij helpen je graag verder.
Je wilt eindelijk je eigen webshop beginnen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen. In deze blog zijn enkele tips & valkuilen verwerkt die je ondersteunen bij het starten van je eigen webshop.
De meeste mensen werken in deze periode thuis, maar de kleine ondernemers die afhankelijk zijn van zijn fysieke winkels hebben nu niks. En daarom is het juist nu verstandig om te beginnen met een webshop voor jouw bedrijf. In deze blog zijn enkele voordelen van een webshop opgenoemd en waarom juist jij nu een webshop moet beginnen.
Amazon, de grootste e-tailer ter wereld, opende afgelopen dinsdag zijn deuren voor de Nederlandse markt met Amazon.nl Een 'nieuwe' webshop in Nederland met meer dan 100 miljoen producten op voorraad. Ook ons is deze trend niet ontgaan. De afgelopen periode hebben onze experts zich volop gefocust op deze marketplace.
Vanaf 1 juni 2020 stopt de ondersteuning van Magento 1, dit meldt Magento afgelopen week op hun website. Het einde van de ondersteuning zat er al een lange tijd aan te komen maar nu is het officieel. Het stoppen met de ondersteuning geldt voor zowel de commerce editie (voorheen Enterprise) als de open source editie (voorheen community).