pijl

Zo maakt u van een websitebezoeker een vaste klant

Voor bedrijven die streven naar online succes, staat conversie-optimalisatie centraal. Het omzetten van een websitebezoeker naar een klant of lead, kan zo makkelijk zijn. Haal het maximale uit uw bezoekers door conversie optimalisatie, ook wel conversie ratio optimalisatie (CRO) genoemd, toe te passen.

server-side tagging

Maak van website bezoekers vaste klanten door conversie optimalisatie

Ieder bedrijf wil dat hun bezoekers bepaalde acties gaan uitvoeren. Een formulier dat ingevuld wordt, het doorklikken naar een volgende pagina of een bezoeker die tot aankoop gaat. Deze acties worden conversies genoemd. Maar niet elke bezoeker bereikt deze bepaalde actie. Tal van factoren hebben invloed op website bezoekers; de kleur van de buttons, de afbeeldingen, de gebruiksvriendelijkheid of het aankoopproces. De website zo inrichten dat bezoekers uw doelen bereiken en tot bepaalde acties overgaan, heet conversieratio optimalisatie.

De bezoeker moet dus een gewenste actie op de website uitvoeren die van tevoren door het bedrijf is bepaald.

maatwerk website laten maken

Het onderscheid tussen een zachte en harde conversie

Er zijn twee soorten conversies, de micro (zachte) en de macro (harde) conversies. Een harde conversie is een directe vorm van marketing en zorgt vaak direct voor verhoging van de omzet, bijvoorbeeld een bezoeker die een formulier invult of een aankoop doet. 

Zachte conversies zijn niet direct zichtbaar bij het bedrijfsresultaat, maar wel indirect. Bezoekers die bepaalde pagina’s bezoeken of op buttons klikken. Er wordt informatie aangereikt die niet gelijk tot aankoop leidt. Micro conversies worden vaker toegepast.

Conversie optimalisatie toe passen

Door conversie optimalisatie toe te passen worden obstakels in de website of webshop verdreven, zodat bezoekers sneller overgaan tot aankoop en de andere gewenste doelen. 

Hierdoor stijgt ook het conversiepercentage. Conversiepercentage is de hoeveelheid procent van het aantal bezoekers die daadwerkelijk tot aankoop gaan en de andere gewenste acties op de website doen.

Voorbeeld conversiepercentage

Een website of webshop heeft de afgelopen maand 600 bezoekers gehad, waarvan 42 bezoekers een aankoop hebben gedaan en 24 bezoekers zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Aankooppercentage: de conversieratio is 42 : 600 x 100% = 7% van alle bezoekers.

Ingeschreven percentage: de conversieratio is 24 : 600 x 100% = 4% van alle bezoekers. 

De vijf lagen in de conversie optimalisatie piramide

Voor het optimaliseren van de conversie is de conversie optimalisatie piramide ontworpen. De conversie optimalisatie piramide  is een methode waarbij alle obstakels die een bezoeker kan beleven op de website staan omschreven. De piramide is onderverdeeld in vijf behoeften die bezoekers hebben bij het gebruik van de website of shop. Deze niveaus vormen samen een piramide. Pas als aan het onderste niveau is voldaan, wordt het niveau erboven belangrijk.

Functionaliteit
De piramide begint met de functionaliteit van de website en/of webshop. Hier wordt alleen gekeken naar de technische kant van de website zoals de laadtijd van de website, of alle pagina’s en knoppen werken en op welke apparaten de website beschikbaar is.  

Toegankelijkheid
Bij laag twee wordt gekeken naar de toegankelijkheid. Hier gaat het vooral om de leesbaarheid van de teksten, het taalgebruik en de zichtbaarheid van kleuren op de website. Gebruik geen lichte achtergronden met lichte teksten en logo’s.

Gebruiksvriendelijk
Door laag één en twee is nu duidelijk dat de technische kant van de website werkt. Laag drie verwijst naar de gebruiksvriendelijkheid van de website, of de onderdelen en knoppen op logische plekken staan en of de informatie en inhoud op de website duidelijk is uitgelegd.

IntuÏtieviteit
Laag vier is
de intuïtiviteit van de website. Bezoekers willen gemakkelijk en snel vinden wat ze willen doen op de website zonder dat ze hier vragen over hebben. Kijk dus naar andere bedrijven hoe zij hun website hebben ingedeeld en wijk hier niet heel erg van af. Beter goed gejat dan slecht bedacht.  

Overtuigen
Bij de laatste laag gaat het om het overtuigen van uw bezoekers. De website zit nu qua technische kant en de gebruiksvriendelijkheid goed in elkaar, maar de bezoeker hoeft hierdoor nog niet overtuigd te zijn. Het design van de website speelt hier een belangrijke rol. Zorg dat het er aantrekkelijk en origineel uitziet. Pas psychologische principes toe om bezoekers te overtuigen.      

Door de stappen van deze piramide kritisch langs te gaan op uw website krijgt u meer inzicht van de obstakels die een bezoeker kan beleven en kunt u precies achterhalen waar de conversie verhoogd kan worden.

WordPress website laten maken Groningen

OPTIMALISEER UW SEO

Begin nu met conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie brengt veel voordelen met zich mee. In een ander artikel deelden wij 10 tips voor conversie optimalisatie die bijdragen aan het optimaliseren van de conversie. 

De methode conversie optimalisatie geeft inzicht in de obstakels van uw bezoekers, het bezoekersaantal blijft, maar de aankopen stijgen en er blijft een meer budget over voor bijvoorbeeld campagnes. Groei zo dus sneller dan uw concurrenten!

Beginnen met conversie optimalisatie, maar weet niet hoe of wil eerst graag meer informatie? Wij helpen u graag bij het behalen van meer conversies! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

50+ beoordelingen
4.9
WordPress website
WordPress website
Laravel applicatie
Bootstrap CSS
tailwind styling CSS

Meer conversie items

20 mei

Zo maakt u van een websitebezoeker een vaste klant

Voor bedrijven die streven naar online succes, staat conversie-optimalisatie centraal. Het omzetten van een websitebezoeker naar een klant of lead, kan zo makkelijk zijn. Haal het maximale uit uw bezoekers door conversie optimalisatie, ook wel conversie ratio optimalisatie (CRO) genoemd, toe te passen.

26 nov

Een krachtige call-to-action button

Een call-to-action spoort uw bezoekers aan om iets te gaan doen op uw site. Wij leggen u uit wat een call-to-action precies is en hoe u een krachtige call-to-action button maakt. Zonder call-to-action zal uw bezoeker niet het pad doorlopen dat u wilt.

11 jan

12 Tips om de website conversie te verhogen

Met conversie overtuig jij de bezoeker om een aankoop te maken bij jouw webshop of website. Maar hoe kan jij je conversie verhogen? In deze blog zijn 12 tips gegeven over hoe jij je website kan verbeteren om de conversieratio te verbeteren.

18 jun

Wat is conversie en hoe verbeter ik deze?

Met conversie op online gebied bedoelen we de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Uw site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig waarde als er geen manieren zijn om bezoekers om te zetten naar klanten.

09 apr

10 redenen om uw website te verlaten

Vaak investeert men veel tijd en geld aan het genereren van traffic (bezoekers) naar een website. Er wordt echter niet altijd even veel aandacht besteedt aan het behouden van bezoekers dan wel het voorkomen dat deze de website verlaten. De kans bestaat dan dat alle moeite voor niks is geweest. In dit artikel geven we een aantal tips om dat te voorkomen.

02 jan

De belangrijkste webdesign trends voor 2018

Als we het hebben over het ontwerp van een website, gaat het niet alleen over een leuke uitstraling. De trends die we in dit artikel delen, hebben óók effect op de prestaties en conversie. Natuurlijk is het van belang dat je zelf tevreden bent over het design van jouw website, maar eigenlijk is een functioneel en passend design veel belangrijker omdat dat leidt tot het beoogde doel. Bovendien valt er over smaak niet te twisten.

20 nov

Wanneer moet ik een nieuwe responsive website laten maken

Er was een tijd dat het prima was dat een website niet meer dan een online visitekaartje of brochure van een organisatie was. Een website ging dan ook makkelijk tien jaar mee. De noodzaak om een website te vernieuwen was er alleen als de inhoud van een brochure veranderde.