Wat is een call-to-action?
Een call-to-action, ook wel CTA genoemd, is een oproep aan de bezoeker. Hierdoor wordt de bezoeker aangespoord om door te klikken en zo op uw site te blijven. Zonder call-to-actions is het voor de bezoeker niet geheel duidelijk waar hij moet kijken en wat hij moet doen. Dit kan ervoor zorgen dat de bezoeker vervroegd de website verlaat, of niet gestimuleerd wordt tot een conversie.
Een conversie hoeft niet perse het verkopen van een product te zijn, dit kan ook bijvoorbeeld het invullen van het contactformulier zijn. Maar ook het maken van een afspraak, bellen of een offerte aanvragen. Een goede call-to-action is bepalend voor de effectiviteit van uw site. Het is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie.
Hoe maak ik een goede CTA?
Er zijn een aantal punten die een redelijke CTA en een krachtige CTA van elkaar onderscheiden. Wij hebben de punten hieronder op een rijtje gezet:
1 De plaats
Door veel witruimte te gebruiken om de knop, valt de knop meer op. De ogen worden dan gelijk gericht op de CTA. Wanneer er veel rondom de CTA staat, zal deze minder opvallen en oogt het voor de bezoeker druk. Dan zal het niet duidelijk zijn voor de bezoeker waar hij als eerste moet kijken en wat hij moet doen.
Zet de call-to-action niet gelijk in de eerste tekst neer (behalve als het de homepagina is), maar overtuig de lezer eerst en wek vertrouwen op. Na een alinea is een goede handvat. Dan springt hij nog uit de pagina, maar schreeuwt u niet gelijk om een handeling al voordat de potentiële klant iets van u weet.
2 De kleur
Net als de witruimte, zorgt een opvallende kleur ook voor de aandacht die de CTA krijgt. De ogen van de bezoeker worden gelijk aangetrokken door de kleur die er uitspringt op de pagina. Let wel op dat deze bij de huisstijl past, hij moet niet vloeken met de pagina.
Kies voor de meest opvallende kleur uit de huisstijl voor de knop en laat de andere accenten meer rustig, of kijk in de kleurenwiel en neem de kleur die tegenover uw huisstijl accenten ligt voor een opvallende touch die niet vloekt.
3 De boodschap
Bezoekers scannen de site in drie seconden. Houdt de CTA’s daarom kort. Bijvoorbeeld: ‘’bestel nu’’, in plaats van ‘’hier kunt u nu bestellen’’. Daarnaast werken de woorden gratis en vrijblijvend ook altijd goed. Ook is het aan te raden om de boodschap persoonlijk te maken, bijvoorbeeld: ‘’Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen!’’ Dit maakt het bericht ook gelijk enthousiast en het omschrijft vanuit de bezoeker.
4 Een extra trigger
U kunt een trigger creëren door een link naast de knop te plaatsen, waardoor het lijkt dat de bezoeker een optie heeft. Maar dat de ene (die een knop heeft) de belangrijkste is. Zet bijvoorbeeld links een gele knop met de tekst: ‘’gratis offerte aanvragen’’ en rechts een link zonder knop met de tekst: ‘’meer over ons bedrijf’’.
Wilt u ook samen online succes behalen?
Wij kunnen u helpen bij het laten maken van een website of webshop. We bieden naast WordPress sites, ook maatwerk oplossingen. Daarbij kunnen we voor u bekijken waar binnen uw organisatie mogelijkheden liggen voor verbetering. Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. Dan kunnen we samen uw doelstellingen bespreken.