pijl

De belangrijkste webdesign trends voor 2018

Wij hebben de trends van 2018. Ze hebben niet alleen effect op het design maar ook op de prestaties en conversie.

Als we het hebben over het ontwerp van een website, gaat het niet alleen over een leuke uitstraling. De trends die we in dit artikel delen, hebben óók effect op de prestaties en conversie. Natuurlijk is het van belang dat je zelf tevreden bent over het design van jouw website, maar eigenlijk is een functioneel en passend design veel belangrijker omdat dat leidt tot het beoogde doel. Bovendien valt er over smaak niet te twisten.

Mobiel vriendelijk

Steeds vaker browsen we op onze telefoon in plaats van een computer, laptop of tablet. Dat is niks nieuws, maar we merken nu wel dat er een kantelpunt is bereikt. Gezien het aandeel mobiele internetgebruikers is het steeds logischer en belangrijker om het kleine scherm van een mobiele telefoon als uitgangspunt te nemen bij een nieuw ontwerp. In plaats van het maken van een desktopversie en dan nog eens te kijken hoe het op een telefoon getoond wordt. Een nuttige bijkomstigheid is dat het je dwingt om nog beter na te denken over de hoofdboodschap van de website, omdat je maar beperkte ruimte hebt.
Custom Website erkent dit belang al jaren. Daarom worden alle websites standaard responsive opgeleverd. Dit betekent dat een design goede weergegeven wordt op verschillende apparaten, en dat een website goed werkt in alle browsers.

Minimalisme

Een minimale vormgeving is een bestaande trend, die we in 2018 nog sterker en vaker terug gaan zien. De tijd van ‘flashy’ webdesigns vol met versieringen en tierelantijntjes is voorbij. Dat leidt ten slotte alleen maar af van het hoofddoel: conversie. Bijkomend voordeel is dat het webpagina’s nog lichter, en dus sneller maakt. En snelheid is voor (mobiel) internetverkeer natuurlijk van belang. Zeker omdat we allemaal steeds ongeduldiger worden. Daarbij dient gezegd te worden dat bepaalde simpele effecten erg kunnen helpen voor de gebruiksvriendelijkheid en conversie verhogend kunnen werken, zonder dat het ten koste gaat van de snelheid. 

Authentieke fotografie

Dit is misschien wel de grootste trend. Vaak moeten wij werken met het beeldmateriaal dat door een opdrachtgever aangeleverd wordt. Vaak bestaat dit uit beelden zonder goede belichting, met lage resolutie en worden er net niet de juiste zaken op de juiste manier weergeven. Stockbeelden kunnen soms uitkomst bieden, maar het is geen uniek materiaal en laat toch vaak te wensen over. Daarentegen staat en valt de uitstraling van een website met goed, professioneel beeldmateriaal. En een beeld zegt meer dan 1000 woorden, dus het loont om hierin te investeren. De verwachting is dat het gebruik van kant en klare beelden in 2018 verder afneemt, en dat authentieke fotografie terrein gaat winnen.
Custom Website helpt graag bij het realiseren van kwalitatieve fotografie tegen een aantrekkelijke prijs. Of het nu een aantal foto's of een shoot van een aantal dagen moet zijn, graag kijken we samen naar de juiste oplossing.

Video

Zeggen beelden meer dan 1000 woorden, voor video geldt dit misschien wel in tienvoud. Sowieso grijpt video – net als animatie – gemakkelijk je aandacht. Video kent vele toepassingen en is goed in te zetten voor marketing en storytelling. Veel gevestigde autoriteiten op het internet zien trouwens ook het belang van video. Facebook, Twitter en Google legden de afgelopen tijd meer nadruk op filmpjes, om maar een paar reuzen te noemen.
Custom Website werkt samen met specialisten die voor een passend budget een goede video of animatie kunnen realiseren.

Uitgesproken typografie

Het gebruik van uitgesproken typografie (lettertype) neemt verder toe, nu alle apparaten waarop we internetten steeds meer technische mogelijkheden bieden. De keuze is bovendien groot. Denk alleen al aan de vele Google fonts die inmiddels beschikbaar zijn. Een gewaagd of uitgesproken font geeft een merk persoonlijkheid en zorgt voor de juiste sfeer. Meer dan ooit zullen merken en ontwerpers de grenzen opzoeken van de typografische mogelijkheden om websites nog aantrekkelijker te maken. Zeker nu websites vaak een minimalistische vormgeving hebben, maakt onderscheidende typografie het verschil. Let hierbij wel op dat een typografie bij het product of dienst en gepaard gaande doelgroep moet passen. Je wilt niet iets kiezen wat misschien mooi maar niet functioneel is.  

Gewaagd kleurgebruik

2018 wordt – meer dan nu al het geval is – het jaar van levendige en sprekende kleuren. Waar merken in het verleden nog vaak kozen voor ‘web-safe’ kleuren, is steeds meer het besef gekomen dat je je met gedurfde, originele kleuren onderscheidt van de rest. Wat dat betreft geldt voor kleuren hetzelfde als bij typografie. Ook hierbij geldt: overdoe het niet en zorg dat het passend is.

Cinemagraphs en scroll triggered animations

Cinemagraphs bevinden zich precies tussen foto’s en video’s in. Niet zo zwaar en traag als video, maar wel opvallend en dynamisch. Niet alleen leuk, maar ook handig om het accent op bepaalde belangrijke aspecten van je site te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de 360 graden weergave van een product.

Net als bij cinemagraphs gebruik je scroll triggered animations niet omdat het fancy oogt, maar vanwege de toegevoegde waarde. Goed toegepast (zo minimaal mogelijk) verleiden deze animaties de bezoeker om te blijven scrollen. En zo is de kans groter dat jij je boodschap kan overbrengen met conversie als einddoel. Apple past dat bijvoorbeeld heel mooi toe.

Custom Website kan in het design al veel animerende effecten toepassen. Ook kunnen we een 360 graden virtuele tour van jouw bedrijf (Google Business View) verzorgen. Wanneer er specialere/aanvullende wensen zijn, bijvoorbeeld een infographic of een andere soort visualisatie, hebben wij specialisten achter hand die daarin kunnen voorzien.

Meer conversie items

20 mei

Zo maakt u van een websitebezoeker een vaste klant

Voor bedrijven die streven naar online succes, staat conversie-optimalisatie centraal. Het omzetten van een websitebezoeker naar een klant of lead, kan zo makkelijk zijn. Haal het maximale uit uw bezoekers door conversie optimalisatie, ook wel conversie ratio optimalisatie (CRO) genoemd, toe te passen.

26 nov

Een krachtige call-to-action button

Een call-to-action spoort uw bezoekers aan om iets te gaan doen op uw site. Wij leggen u uit wat een call-to-action precies is en hoe u een krachtige call-to-action button maakt. Zonder call-to-action zal uw bezoeker niet het pad doorlopen dat u wilt.

11 jan

12 Tips om de website conversie te verhogen

Met conversie overtuig jij de bezoeker om een aankoop te maken bij jouw webshop of website. Maar hoe kan jij je conversie verhogen? In deze blog zijn 12 tips gegeven over hoe jij je website kan verbeteren om de conversieratio te verbeteren.

18 jun

Wat is conversie en hoe verbeter ik deze?

Met conversie op online gebied bedoelen we de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Uw site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig waarde als er geen manieren zijn om bezoekers om te zetten naar klanten.

09 apr

10 redenen om uw website te verlaten

Vaak investeert men veel tijd en geld aan het genereren van traffic (bezoekers) naar een website. Er wordt echter niet altijd even veel aandacht besteedt aan het behouden van bezoekers dan wel het voorkomen dat deze de website verlaten. De kans bestaat dan dat alle moeite voor niks is geweest. In dit artikel geven we een aantal tips om dat te voorkomen.

02 jan

De belangrijkste webdesign trends voor 2018

Als we het hebben over het ontwerp van een website, gaat het niet alleen over een leuke uitstraling. De trends die we in dit artikel delen, hebben óók effect op de prestaties en conversie. Natuurlijk is het van belang dat je zelf tevreden bent over het design van jouw website, maar eigenlijk is een functioneel en passend design veel belangrijker omdat dat leidt tot het beoogde doel. Bovendien valt er over smaak niet te twisten.

20 nov

Wanneer moet ik een nieuwe responsive website laten maken

Er was een tijd dat het prima was dat een website niet meer dan een online visitekaartje of brochure van een organisatie was. Een website ging dan ook makkelijk tien jaar mee. De noodzaak om een website te vernieuwen was er alleen als de inhoud van een brochure veranderde.