1. Kwaliteit content
Bij het schrijven van content moet je rekening houden dat de bezoeker snel maar duidelijk informatie wil verzamelen van je website. Schrijf dus oprechte content en maak er niet een onnodig verhaal van. te weinig tekst is daarentegen ook niet verstandig, je moet proberen zoveel mogelijk belangrijke informatie in je tekst te verwerken. Maak tijdens het schrijven wel duidelijk wat waar staat, voor het gemak van de bezoeker. Lees meer over het optimaliseren van je website.
2. Gebruik afbeeldingen
Klanten willen graag zijn producten kunnen zien, gebruik daarom goede kwaliteit afbeeldingen van je producten. Gebruik je bijvoorbeeld maar één afbeelding per product of alleen maar een slechte foto van je product? Dan kan je er van uit gaan dat de bezoeker niet snel overtuigd zal worden om het product aan te schaffen. Meerdere kwalitatieve foto’s van je product geef de klant meer vrijheid om alles goed te kunnen bekijken en dit is wat de bezoeker graag wil.
3. Betrouwbaarheid
Creëer betrouwbaarheid bij de bezoekers, dit kan in de vorm van hoe jouw webshop eruit ziet. Een uniek kwalitatief design kan betrouwbaarheid creëren bij de bezoeker. Schrijf je webshop ook in bij verschillende grote keurmerken om de betrouwbaarheid te verhogen. Hierdoor weet de bezoeker dat hij zijn producten echt kan verwachten en twijfelt hij niet bij het afrekenen.
4. Doelgroep
Het is belangrijk om bewust te worden van wat je doelgroep is. Hierdoor is het mogelijk om je website conversie plan aan te passen aan je doelgroep. Veel bedrijven vergeten dat elk doelgroep op een ander manier aangesproken moeten worden, hou hier dus rekening mee.
5. Betaalmethoden
Na het bepalen van je doelgroep is het mogelijk om te achterhalen welke betaalmethoden je moet aanbieden om de bezoekers optimaal te bedienen. Het zou erg vervelend zijn voor de bezoeker als deze meerdere producten in zijn winkelwagen heeft en niet op zijn gewenste manier kan betalen. Na het bepalen van deze betaalmethoden, is het verstandig om de betaalmethoden duidelijk aan te geven op de website, hierdoor weten de bezoekers ook direct welke betaalmethoden ze kunnen gebruiken.
6. Zoekmachine
Misschien klinkt dit wel logisch, maar dit is een van de belangrijkste onderdelen van jouw website de zoekmachine. Deze zal veel gebruikt worden door de bezoekers om zijn gezochte producten te vinden. Voorzorg ervoor dat je alles gemakkelijk kan vinden met door jouw gekozen zoekmachine.
7. Design
Design is een breed begrip voor de website, alleen al afbeeldingen aanpassen en teksten aanpassen kan het design van je website al een compleet nieuw uiterlijk geven. Overzicht is ook een belangrijk onderdeel van het design. Kijk goed als de bezoeker zonder moeite pagina’s kan vinden en de juiste informatie kan verzamelen, pas dingen aan als dat noodzakelijk is.
8. Contact
Het is mogelijk dat bezoekers vragen hebben over producten of diensten. Voorzorg ervoor dat de bezoeker snel en gemakkelijk contact kan zoeken met jouw bedrijf. Een van chatmiddel creëert gemak bij de bezoeker en voorzorg er natuurlijk voor dat je snel kan reageren. Een simpel contactformulier is natuurlijk ook mogelijk, maak deze dan wel zo simpel mogelijk en voeg niet onnodige tekstblokken bij, vraag dus alleen noodzakelijke gegevens aan de klant.
9. Registratie
Geef de bezoeker de keuze om te registeren en dwing de bezoeker niet om een account aan te maken. Door het te dwingen van de gebruiker is het mogelijk dat deze geen interesse meer heeft in jouw producten. Niet alle bezoekers hebben de intentie om terug te komen, dus wanneer een bezoeker eenmalig iets wil bestellen is het mogelijk dat het dwingen van registeren kan afschrikken.
10. Bijverkoop
Bij het kiezen van producten of het afrekenen van de producten, is het mogelijk om relevante producten aan te bieden, ook wel bijverkoop genoemd. Voorbeeld hiervan is wanneer een klant een shirt koopt en dat er dan als aanbeveling een broek bij staat die er goed bij past. Door bijverkoop kan je de bezoekers overtuigen om meer te kopen dan gepland.
11. Kijk naar de grote concurrenten
Als je na het lezen van deze tips nog niet genoeg weet, is het altijd nog verstandig om te kijken naar de concurrenten. Hoe doen zij het en welke dingen kan jij meenemen voor jouw webshop. Direct overnemen is natuurlijk niet verstandig, maar je kan ideeën van de concurrenten wel als een basis gebruiken voor jouw ideeën.
12. Testen
Testen, testen en nogmaals testen, dat is de laatste tip die wij geven aan jullie. Je kan pas weten dat iets werkt wanneer je het test. Probeer verschillende dingen uit en probeer je te onderscheiden van de rest, maar te uniek zijn hoeft ook niet altijd goed te zijn. Daarom raden wij het aan om alles wat je probeert te testen, zo verbeter jij je website conversie optimaal.