Vaak investeert men veel tijd en geld aan het genereren van traffic (bezoekers) naar een website. Er wordt echter niet altijd even veel aandacht besteedt aan het behouden van bezoekers dan wel het voorkomen dat deze de website verlaten. De kans bestaat dan dat alle moeite voor niks is geweest. In dit artikel geven we een aantal tips om te voorkomen dat bezoekers vroegtijdig uw website verlaten.
Pas overigens op met het trekken van conclusies op basis van bezoekgedrag. Zo bezoekt iemand gemiddeld vijf keer een website/shop voordat er een aankoop plaatsvindt. Een kort bezoek kan dus meerdere redenen hebben, en hoeft niet altijd negatief te zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat er over het algemeen 10 grote irritaties zijn waardoor mensen een website verlaten:
1. Laadsnelheid (75%)
De snelheid waarmee een pagina getoond wordt, is steeds belangrijker. We worden allemaal steeds verwender door de technologische ontwikkelingen en dus ook steeds ongeduldiger. Het is dan ook niet voor niets dat 75% van de mensen aangeeft dat ze een website verlaten als deze niet snel genoeg de inhoud laadt. Vandaag de dag mag het laden van een pagina niet langer dan 2 seconden duren.
2. Gebrek aan boodschap (46%)
We zien vaak dat organisaties vanuit zichzelf redeneren; wie zijn wij, wat doen wij etc. Tegenwoordig is het echter van groot belang dat de content geënt is op wat een bezoeker wil zien. Als een website namelijk hier niet (voldoende) aan tegemoet komt, kan je tot 46% van de potentiele bezoekers kwijtraken. Datgene je wilt vertellen moet je dus zeker doen, maar het gaat erom dat het op een manier brengt dat aansluit bij de behoefte van een bezoeker.
3. Geen contactinformatie (44%)
Het klinkt logisch dat je duidelijk moet aangeven hoe er contact opgenomen kan worden door bezoekers. Toch geeft 51% van de ondervraagden aan dat men moeite heeft om op zakelijke websites te zien hoe er contact opgenomen kan worden. Denk hierbij goed na over eventuele verschillende manieren om contact op te nemen en hoe je hiermee omgaat in de organisatie.
4. Geanimeerde advertenties (42%)
Het tonen van advertenties is opzich niet erg. Let wel op met de hoeveelheid (max. 3 per pagina met redelijke grootte) en dat ze geen of minimale animaties bevatten. Dat wordt namelijk als zeer irritant ervaren. Dus al is animeren een mooie manier om veel informatie te delen in één banner, het heeft een slecht effect op de conversie van de advertentie. Sterker nog, zo'n banner kan ervoor zorgen dat men een website in z'n geheel verlaat.
5. Slecht design/navigatie (37%)
Als het ontwerp van een website niet aantrekkelijk of passend is, en niet afgestemd is op het helpen te vinden wat een bezoeker zoekt, haken bezoekers af. Daarnaast wil het oog ook wat; 38% van de mensen een site als de content op een onaantrekkelijke manier gebracht wordt. En 66% van de online consumenten geeft aan dat ze waarde hechten aan een webpagina die er visueel aantrekkelijk uitziet. Kortom, verplaats je goed in een bezoeker en pas het verhaal daarom aan. Zorg verder dat die boodschap met een logische structuur en op een duidelijke en aantrekkelijke manier getoond wordt.
6. Automatische video/audio (33%)
Video en audio is een zeer nuttig middel om op een website te gebruiken. Beelden zeggen tenslotte meer dan 1000 woorden. Echter wanneer een gebruiker automatisch een video of audio voor z'n kiezen krijgt, werkt dat erg irriterend. Zorg dat je bezoekers de keuze geeft om een video of audio af te spelen / in te schakelen, anders raak je ze kwijt.
7. Opdringerige live chat (30%)
Tegenwoordig zien we steeds meer helpdesks en chats dier een bezoeker helpen. Erg handig, echter moet men oppassen dat dit niet te opdringerig is. Zie het als een winkelmedewerker; die moet mensen erkennen en beschikbaar zijn, maar niet direct bij binnenkomst en bij het bezoeken van elke pagina hulp aanbieden. Goed bedoeld, maar erg irritant. Zorg gewoon dat een bezoeker weet en ziet dat het kan, dat is genoeg.
8. Sliders (17%)
Sliders zijn te omschrijven als carrousels; het is een mainer om bijvoorbeeld meerdere afbeeldingen elkaar af te laten wisselen op één plek. Vaak worden ze gebruikt bovenin een homepagina of voor testimonials. Ondanks dat ze handig zijn en soms zorgen voor wat welkome beweging op een verder statische website, worden ze toch soms als irritant ervaren. Bovendien kunnen ze een negatieve impact hebben op laadtijd en de weergave op verschillende apparaten. Probeer dit te voorkomen en wees voorzichtig met het toepassen ervan.
9. Kleine tekst (15%)
Het klinkt logisch als we zeggen dat teksten leesbaar moeten zijn. Toch zijn er nog erg veel websites met te kleine teksten. De inhoud kan nog zo goed zijn, als ze niet goed leesbaar zijn, raken bezoekers geirriteerd en haken ze af. Het is aan te bevelen om een grootte van minimaal 16px te gebruiken.
10. Stockfoto's (3%)
Hoe makkelijk is het om afbeeldingen van databases te gebruiken. Je hebt dan snel goede beelden voor een website. De valkuil is echter dat deze beelden veelvuldig gebruikt worden en dus weleens herkend kunnen worden door bezoekers. Bij betaalde stockfoto's is dat risico kleiner, maar nog steeds aanwezig. Los van het feit dat ze niet uniek zijn, passen ze bovendien vaak net niet bij hetgeen iemand uit wil stralen. Ons advies is om te investeren in goede fotografie. Dat hoeft niet heel duur te zijn, en je hebt wel uniek materiaal dat helemaal op de wensen is afgestemd. Als je het goed aanpakt kun je er erg lang mee vooruit en kun je het op verschillende manieren toepassen.