pijl

Wat is het voordeel van een gesloten review-systeem

Niet elke recensie is even gewenst of nuttig voor webwinkeliers. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Veel consumenten lezen eerst de reviews die andere klanten achterlaten voordat ze overgaan tot aankoop. En geef ze eens ongelijk! De mening van anderen voorkomt vaak dat men een kat in de zak koopt en dat levert jou als webwinkelier dus ook minder ontevreden klanten op. De kracht van reviews voor je webwinkel mag dus zeker niet onderschat worden. Maar niet elke product- of winkelrecensie voegt daadwerkelijk iets toe. Dat kan komen doordat men meningen slecht onderbouwt, door fake reviews, door fraudeurs of door mensen die niet eens wat bij je hebben gekocht.

Het voordeel van een gesloten recensiesysteem

Reevo, een leverancier van verifieerde klantbeoordelingen, is dan ook (hoe verrassend)voorstander van een gesloten recensiesysteem. Bij een gesloten recensiesysteem verzamel je proactief recensies van geverifieerde klanten. Dat betekent dus géén “laat een recensie achter”-buttons op je website open inzendingen. Volgens Reevoo levert dit concreet twee verbeteringen op: je stuurt iedere klant een verzoek om een recensie achter te laten, wat meer volume en meer gerichte feedback betekent, en er is geen kans op neprecensies, aangezien je alleen contact opneemt met mensen die iets bij je hebben gekocht.

Maar doordat je iedere klant benadert krijg je hopelijk ook een meer gebalanceerde mix van meningen; je krijgt dan niet alleen maar de klanten die heel erg tevreden zijn of juist heel erg ontevreden. Uiteindelijk wil je gewoon zo veel mogelijk relevante, kwalitatieve en eerlijke reviews. Hoe meer reviews, hoe meer voorkennis de potentiële klant heeft en hoe minder ontevreden klanten je hebt. De nummer één reden voor het terugsturen van een product is nog altijd dat het toch niet bleek te zijn wat de klant ervan verwachtte. Maar let er wel op dat je niet té veel positieve reviews hebt, die kunnen namelijk weer leiden tot meer retouren.

Meer news items

06 jun

De nieuwe Google Analytics 4

Google Analytics 4 is er en gaat in juli 2023 de uit 2012 gedateerde Universal Analytics vervangen. Deze nieuwe versie heeft een sterke focus op gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten.

19 mrt

Thuiswerken? Hoe pakken wij dat aan

De meeste mensen hebben er in deze periode wel mee te maken, je moet thuis werken. En nu denk je waarschijnlijk wat nu? In deze blog zijn er enkele tips gegeven voor de mensen die thuis moet werken.

27 dec

Checklist als je een nieuwe website online gaat zetten

Stel, je hebt een nieuwe website laten maken. De website is af en je bent klaar om online te gaan. Wacht nog even en loop eerst onze checklist nog even langs om ervoor te zorgen dat je echt niets bent vergeten.

15 jan

Wetswijziging op komst voor webshops

Hij is al door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer, de vernieuwde Consumentenwet. Het is overigens niet een hele nieuwe wet, maar het gaat meer om aanpassingen in het Burgerlijk Wetboek in met name de regelgeving voor Koop op Afstand, dit naar aanleiding van een Europese Richtlijn. In juni 2014 moet de wet definitief zijn en moeten webwinkels een aantal zaken toch echt hebben aangepast.